paris s'enflemme toute la nuit


"det är inga kontigheter, det är väldigt enkla formler det här" säger vår nye doktorand som föreläser om statistik, falska siffror i oppinionsundersökningar och om något som heter felmarginaler och konfidensintervall. och tar för givet att jag kommer ihåg att man kan blanda in bokstäver i matte. det var länge sedan jag kände mig så korkad.

jag hoppade inte av matte c i vredesmod, för att senare satsa på en, vad jag trodde,  en extremt mattefri utbildning där man är så nöjd och glad över formlernas uteblivande, för att sedan få det slängas i ansiktet på en när man är som minst förberedd. men nähä. där satt jag med min ynkliga kaffekopp och pennan som bläcket tog slut i efter förtvivlat idogt nedklottrande av formler jag inte förstår. fyra papper fulla. vilket slöseri på bläck.

"allt det här anpassas egentligen efter något vi kallar den allmäna sannoklihetsläran" säger han vidare förnöjt. men jag vet vid det här laget att räkna med sannolikhetsläran är inget annat än ett försök till förträngade av kharma. så det kan ju matematikerna stoppa upp nånstans.


vad de tror att jag lär mig på lektionerna....



...fast egentligen gör jag mest sånt här.

kikade in på studenternas hus med emy, som ska intervjua peter från peter björn and john idag i studentradion. så himla ballt! hon skulle hämta lite micutrustning, jag  funderar allvarligt på att också börja på radion i höst när allt i livet lugnat sig lite. vi kan ha ett eget radioprogram som antagligen blir helt fantastiskt och döpa det efter oss själva.

och promenixade till tingsrätten och spanade lite efter potentiella brottsfall till min rättegångsartikel. blev återigen visiterad i detalj och nekad inträde först eftersom allt mitt BLING, som den snälle herren så hippt uttryckte det, störde metalldetektorerna. sedan hittade de vapen i min väska också. en matlåda med bestick i. farligt. började leta i fickorna efter en tia till skåpet där man får förvara sina farliga sticksiga vapen i under tiden man är på tingsrätten, men hittade ingen och förklarade för vakten att jag minsann var fattig student och inte hade sådana förmögenheter på mig. han sade att det var lugnt, och han hade hittat en tia i min plånbok när han hade gått igenom min väska.
kan härmed intyga att det svenska rättsystemet är extremt noggrant.

det är helt sjukt vad man har tillgång till i offentliga register på tingsrätten. alla förundersökningar med foto, förhör, personbilder, personutdrag, familjehistoria. praktiskt taget allt om alla .och vem som helst får vara med på alla rättegångar. utom de  sekretessbelagda. idag var det rättegång för ett fall som handlade om våldtäkt mot barn. när jag läser sådant får jag ont i magen. särskilt när man varit där några gånger och ser att det inte bara är en gång det handlar om. utan många fall. tänkte jag skulle sitta med på rättegången om killen som hade våldtagit flera tjejer i göteborg för någon månad sedan. hade råkat på honom på stan några gånger i höstas, otroligt obehaglig kille. men tänkte att man antagligen blir ganska knäckt i själen, så stannade hemma istället.

så nu väljer jag mellan grovt rattfylleri, skattebrott, snatteri eller grov stöld och narkotikasmuggling. vi får se.



promenderade hem och kände att det faktiskt har blivit vår i göteborg. träden är gröna och det är blommor överallt. och hittade lite paris mitt i göteborg också gömt i olika vinklar och vrår. väldigt trevligt.














varför hänger det ett par skor längst upp i trädet? ett par sprillans nya sneakers.





My heart is yearning, but Paris is burning, Paris is burning all night long
My heart is dreaming, but Paris is screaming, Paris is screaming all night long


//a

Kommentarer
Postat av: Cornelia (från klassen)

Angående skorna. Det finns lite olika teorier om hängade skor. Antingen går det att köpa droger där, det är ett gängområde eller så har någon blivit av med oskulden. Jag hoppas på det sista.



http://urbanlegends.about.com/cs/factoids/a/sneakers.htm



ja, eller så kan det ju helt enkelt vara så att någon bara kände för att hänga sina skor där. :)



/C

2010-05-05 @ 21:16:43
URL: http://urfunktionagain.blogspot.com
Postat av: amanda

oj! jaha varje dag lär man sig nåt nytt! det var ju visserligen i vasaparken och där kan ju allt möjligt hända..

2010-05-05 @ 23:57:38
Postat av: hambe

Åh nej, statistik är helt vedervärdigt. Men allt du behöver komma ihåg är att man alltid ska vara kritisk gentemot alla statistiska undersökningar. Och ska du basera typ en artikel på en undersökning är det bra att veta hur man ställde frågorna och till vilka.

Så, nu kan du hoppa den kursen.



Att hänga upp skor tror jag även kan vara en sydamerikansk tradition när någon tagit livet av sig.

2010-05-06 @ 08:23:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0